DOTAZ: Objednal jsem si dodání dezinfekčních prostředků přes internet. Nicméně do e-mailu mi přišla zpráva, že doručení může trvat až 40 dní, na což čekat nemohu. Požádal jsem o zrušení objednávky a vrácení peněz, ale to podle vyjádření obchodníka není možné. Musím počkat, až mi bude zboží vráceno, kvůli tomu, že e-shop sdružuje obchodníky, kteří mají svá pravidla. Je takový postup v pořádku?
ODPOVĚĎ: S největší pravděpodobností půjde o problém s takzvanými nákupními galeriemi. Ačkoliv se webové stránky tváří jako běžný e-shop, ve skutečnosti se z obchodních podmínek společnosti dozvíte, že jde pouze o zprostředkovatele a smlouvu uzavíráte s jinou společností (zpravidla z Číny). S tímto postupem nemůžeme souhlasit. Podle našeho názoru je nutné nahlížet na uzavřenou smlouvu jako na kupní, což znamená, že máte právo na odstoupení od smlouvy, a to dokonce ještě před převzetím zboží. Obdobný závěr najdete také ve stanovisku oddělení ADR České obchodní inspekce. Doporučujeme vám trvat na odstoupení od smlouvy. E-shop má povinnost vrátit vám peníze do 14 dnů od odstoupení.
Kontaktovat můžete i poradenskou linku časopisu dTest – tel.: 299 149 009