Museum Kampa (foto: Oto Palán)
Rozsáhlý projekt Identita, kterým se tým autorů Lindy Kudrnovské a Filipa Blažka rozhodl zmapovat historii i současnost českého grafického designu, je v mnohém jedinečný. Poprvé souhrnně postihuje fenomén, který nás obklopuje celý život. Grafický design má v Česku více než stoletou tradici, celosvětové známé představitele i vynikající pověst. Co o něm ale víme konkrétně? Seznámit se s těmi nejzajímavějšími příběhy nám pomůže i další část projektu, kterou hostí Museum Kampa. Už 12. října zde začíná výstava Identita – příběh českého grafického designu.
Písmo a jeho podoby, knižní i užitá grafika, její symboly, informační grafika ve veřejném prostoru, obaly výrobků – to vše ovlivňuje vnímání světa kolem nás, často jen podprahově. Projekt Identita nám umožňuje se v tomto fenoménu orientovat, uvědomit si, kde všude se s grafickým designem potkáváme, jakou může hrát roli v našem životě a jakou má roli ve společnosti. Seznámit se s výraznými jmény českého grafického designu, jehož nejznámější zástupce – Karla Teigeho nebo Ladislava Sutnara zná celý svět.
(foto: paseka.cz)
Aktuální výstava v Museu Kampa je logickým pokračováním projektu Identita – příběh českého grafického designu, který začal v lednu tohoto roku televizním cyklem na ČT Art. V něm se role fundovaného průvodce ujal Aleš Najbrt, jeden z nejznámějších českých grafických designérů a typografů současnosti. Součástí celého projektu Identita je ovšem řada dalších akcí, které se konají po celém Česku. Jsou to výstavy v síti tuzemských knihoven, pro příští rok je plánována i prezentace českého grafického designu v Českých centrech. Už v polovině roku vyšla v rámci projektu také obsáhlá publikace Příběh českého grafického designu.
Výstava Identita zaplní Museum Kampa odzdola až nahoru. Přinese to nejhodnotnější, co v oblasti českého grafického designu vzniklo od počátků 20. století do současnosti. Nejcennější knižní obálky, ikonické plakáty, špičkově graficky upravené noviny a časopisy, ale také poukáže na vývoj zpracování veřejných navigačních systémů (doprava apod.), nebo jak se po grafické stránce vyvíjela státní symbolika či vzhled českých bankovek. Zajímavé budou jistě i desítky představených logotypů nebo také písem, dokládajících vývoj české typografie a její vysokou úroveň. Najdeme tu i příklady grafického designu v oblasti audiovizuálních médií, tedy nejnovější etapu grafického designu. Aby návštěvník neminul žádný z klíčových exponátů, budou tyto nejvýznamnější artefakty speciálně označené. Expozice zde budou rozdělené do tří celků, které grafický design postihují: veřejný prostor, společné zážitky a soukromý svět.
(foto: paseka.cz)
Projekt Identita kromě toho uvede brzy i další film, tentokrát hraný. Vstoupí do kin těsně před zahájením výstavy na Kampě, 10. října. Hrdinou, hledajícím identitu, zde je Američan s českými kořeny, putující po českých městech, a objevující jejich symboliku a význam pro sebe samého i pro svět. Zlín, Litomyšl, Brno či Plzeň mu nabízejí setkání nejen s odkazem Tomáše Bati, Josefa Váchala, Alfonse Muchy nebo Ladislava Sutnara, ale seznamuje se i s fenoménem plzeňského piva či moravského vína…to vše i prostřednictvím známých symbolů, spoluvytvářejících českou národní identitu.
Výstava na Kampě a všechny další součásti projektu Identita – příběh českého grafického designu, tak dávají skvělou příležitost nechat se okouzlit a ovlivnit tím nejlepším, a kde je to možné, aplikovat i v našich vlastních životech. Když nás to udělá dost, budou z našeho okolí možná časem mizet různé nevzhledné cedule a reklamy, a svět tak možná bude o něco hezčí.
Museum Kampa 12. 10. – 2. 2. 2025.
Martina Fialková