Jan Pištěk: Znamení (foto Martin Polák)
Výstava v Galerii Villa Pellé představuje otce a syna, kteří přes nespočet úspěšných projektů vystavují společně poprvé. Letošní devadesátník Theodor Pištěk vstoupil na scénu počátkem 60. let minulého století. Je skutečnou legendou, klíčovou postavou hyperrealistického malířství a světově uznávaným kostýmním výtvarníkem. Jeho syn Jan patří ke generaci 80. a 90. let, která spoluurčovala postmoderní směr českého malířství po pádu komunismu.
I Jan Pištěk se však věnuje – často ve spolupráci s otcem – kostýmnímu výtvarnictví a této spolupráce si velmi cení. Samostatně vytvořil kostýmy například pro inscenaci jazzové opery Dobře placená procházka J. Suchého a J. Šlitra, režírovanou dvojicí Miloš Forman a Petr Forman v Národním divadle. Kostýmy Theodora Pištěka dobře známe z filmů režiséra Františka Vláčila (Holubice, Markéta Lazarová), ale i Tří oříšků pro Popelku Václava Vorlíčka. Ze spolupráce s Milošem Formanem pak vzešly Oskarem oceněné kostýmy k Amadeovi a další práce na kostýmech pro film Valmont mu vynesla cenu César. Aktuální výstava se však v obou případech, otce Theodora i syna Jana, věnuje především jejich malbě a také objektům, k jejichž tvorbě se občas uchylují.
Najdeme tu několik dosud nevystavovaných prací Theodora Pištěka z raných období malby, ovlivněných spoluprací s režisérem Vláčilem. Obrazy okamžitě zapůsobí intenzitou sdělení. Kontrastně k nim jsou vystavena temná plátna z nedávné doby, inspirovaná zjevně osobností a dílem amerického fyzika a kosmologa Stephena Hawkinga, nebo barevné abstrakce pohrávající si snad s inspirací Kupkou. Nechybí ani hyperrealistická plátna a plastiky vycházející z Pištěkovy vášně pro automobilové závody, ale nakonec ustrneme před realistickou malbou lesa, se zakomponovanými zrezlými automobilovými výfuky (Konec lesa).
Syn Jan Pištěk vystavuje rovněž plátna s tématem lesa, ale také podobným stylem pojaté malby nahlížející fyzicky do vnitřku lidského těla. Zaujmou i se stopami symbolismu zpracovaná znamení zvěrokruhu a výrazné geometrické objekty, které z nich vycházejí, a které pod názvem Znamení tvoří jeden celek.
Výstava je pozoruhodným mezigeneračním dialogem, k jehož vyznění přispěli i oba kurátoři, Martin Dostál a Petr Volf.
Villa Pellé do 20. ledna 2023