Je to přece jednoduché – přes internet! Dneska koupíte přes internet všechno. Těm pohodlnějším to i zabalí do vánočních papírů, spořivým naopak dodají do výdejních boxů na vybraných místech, aby neplatili poštovné a doběrečné, a ještě navíc – nám všem – nabídnou vrácení nevhodných dárků v lednu zdarma. Jak skvělé. To se to nakupuje, to se roztáčejí kola ekonomiky. A naše korunky, které ani nevyndáme z peněženky, neboť vše obstará klik myší – mobil – QR kód – klik myší.
Některé veliké internetové obchody (moderně bych měl říkat e-shopy, ale moc mi to nejde přes jazyk) už vlastně ani nejsou obchody, jako spíš „zprostředkovatelé“ nabídek desítek obchodů menších. Tak se dá snadno – pod jednou „střechou“ (webovou adresou), nakoupit pro všechny blízké. Ať jim chceme věnovat něco pěkného na sebe, do sebe či cokoliv jiného. Oproti letům dávno minulým vstoupíte do obchodu a jen klikáte: dědovi teplé ponožky, babičce noční košili, synovi playstation, dceři mrkací a povídací panenku, manželce romantickou knihu od „světoznámého autora bestsellerů“, milence svůdné lehké oblečení v sekci „jen pro 18+“… a tak dále. A když už jste tam, přihodíte ještě do košíku tužkové baterky, které dodávají ve slevě – beztak doma docházejí. „A hele, mají v akci červené víno, to bych si mohl vzít na Vánoce pro sebe.“ A jak hledám, jaké víno bude nejlepší a zároveň splní parametry „cena/výkon“, nabídnou mi i sazenici vinné révy a vhodný substrát s hnojivem. „No proč ne, beztak mi ta stařičká réva pod oknem zachází a nové sezóny se nedočká. A když už to povezou.“
Takhle by šlo pokračovat v nakupování „furt pryč“: pohledy s vánoční tematikou a kalendáře všeho druhu? Proč se namáhat do papírnictví. Nechci se strkat mezi lidmi. Obzvlášť ne teď, když to pořád řádí, vzduchem poletuje. A taky se dá koupit cukroví, na dálku. Jak chutná nezjistíme, ale fotky jsou „super“ (taky je dělal profík, který ví jak fotit jídlo a jak upravit barvy vanilkových rohlíčků v počítači, aby vypadaly jako od babičky). A proč se mořit po náročné přípravě vánoční pohody s kynutím těsta na vánočku? Vždyť ji k tomu cukroví dávají jako bonus 50 % minus. „Dobře. Pro letošek ji vezmeme, příště zase pěkně upečeme vlastní. To bude jistě víc času. Navíc před platbou přihodím do košíku ještě pár drobností, kterými přispěju na potřebné. Bude mne to hřát u srdce. A je ostatně taky.“
A jedna dobrá rada nakonec: vyhledávejte dárky v „anonymních oknech“, aby každý nevěděl, co jste kde hledali. Těžko se pak doma či šéfovi v práci vysvětluje, proč máte plný monitor reklam na zboží „18+“.
Šťastné a veselé svátky!
Ondřej Sedláček