T. Vocelka, Přivezli maso, Vodičkova ulice Praha 1986
Leica Gallery má kromě svých výstavních prostor i příjemnou kavárnu, která také hostí fotografické výstavy menšího rozsahu. Nikoli však významem či kvalitou, ta je v obou případech vždy tím hlavním kritériem. Až do 3. března tu vystavuje svůj cyklus vzniklý v pražských ulicích poloviny osmdesátých let Tomáš Vocelka.
Autor je mimo jiné vítězem světové fotografické soutěže Sony World Photography Awards v kategorii Architektura / Professional (2021) a držitelem Grantu Prahy z Czech Press Photo 2019. V době, kdy své černobílé fotografie v ulicích tehdy převážně šedivé, oprýskané a zanedbané metropole fotil, mu bylo kolem dvaceti. Jako student ČVUT ve svém mladistvém rozletu dokázal vnímat tehdejší svět socialistického „ráje“ i jinak než jen jako stagnující, bezvýchodné místo.
T. Vocelka, Staroměstké náměstí, 1986
Prostřednictvím živých, nekomplikovaných momentů ze života obyčejných Pražanů se mu podařilo zachytit tehdejší život v normalizované Praze autenticky, s jeho všedními momenty. S hrajícími si dětmi, spěchajícími ženami, které s nákupními taškami křižují ulice mezi první a druhou směnou, prací a domovem. S pohledným řemeslníkem na žebříku, ale taky třeba s vojenskou hlídkou na náměstí Republiky. I jeho fotografiemi prosvítá tehdejší atmosféra režimu, který neustále bděl nad veřejným pořádkem a nebezpečným shromažďováním se dlouhovlasých a příliš svobodomyslných studentů či jiných „povalečů“ tehdejší doby.
Velkým vzorem Tomáše Vocelky byl fotograf – dokumentarista Gustav Aulehla, jehož práci obdivoval, a jehož snímky plné příběhů zachycovaly smutek stagnace a bezvýchodnosti této doby. Vocelkovými tehdejšími snímky však především probublává život a jeho prostá krása. Dnes však říká, že už Aulehlovu pohledu úplně rozumí.
T. Vocelka, Roh Jindřišské a Václavského náměstí, Praha, 1986
Vystavené snímky jsou první ukázkou z Vocelkovy připravované knihy „Tehdy, na konci věčných časů“.
V úterý 11. února v 17.30 se v Leica Gallery můžete s autorem i setkat na besedě. Kromě fotografií z 80. let bude prezentovat i ukázky ze současné tvorby.
V hlavních výstavních prostorách Leica Gallery současně probíhá výstava prvního ženského fotografického klubu u nás, s názvem Sister of a Sister of a Sister. Přináší průřez tvorbou třinácti fotografek na zdaleka nejen – ale i – feministická témata.
Maf