Wincharger z roku 1942, Kamil Lhoták
Galerie KODL prostřednictvím téměř sedmi desítek děl umožní zájemcům zhlédnout celý vývoj tvorby malíře, grafika a ilustrátora, člena Skupiny 42 Kamila Lhotáka. Kurátorem výstavy je Libor Šteffek, autor několika publikací a dalších dokumentů o díle Kamila Lhotáka.
Kamil Lhoták (1912–1990) patří k nejoblíbenějším a nejvšestrannějším českým umělcům 20. století a v jeho dílech lze nalézt kombinaci nostalgie, tesknoty a s odstupem času viděných příběhů, které se odehrály někdy dávno, v časech předcházejících jeho dětství. Jeho projev malířský, kreslířský a o něco později i grafický dává zdánlivě zcela nezajímavým místům a starým technickým předmětům neopakovatelnou poetiku. Jeho umělecké začátky byly spojeny se Skupinou 42 (František Gross, František Hudeček a další), která existovala v letech 1942–1948. Skupinu spojoval zájem o poetické motivy velkoměsta a technické civilizace. Byl také členem Umělecké besedy a od roku 1945 i Sdružení českých výtvarných umělců grafiků Hollar. Inspiraci čerpal ze starých obrázkových časopisů, prospektů a reklamy.
Na přelomu 30. a 40. let začal ilustrovat dětské knihy. Kromě hlubokého zájmu o cokoliv technického se dalším akcentovaným námětem Kamila Lhotáka stala Francie a především Paříž. Tento námět můžeme pozorovat v umělcových dílech po celou dobu jeho tvorby.
V 50. letech se začal více věnovat krajinomalbě, jednalo se ale o krajinu ovlivněnou lidským zásahem. Na počátku 60. let se pak jeho pojetí krajiny, dosud v duchu vykreslování jednotlivých scén a objektů, výrazně změnilo. Začínal proti sobě klást dvě výrazně barevně odlišné plochy s jasným předělem horizontu. Obloha, která vždy hrála v jeho malbách podstatnou roli, zobrazována kombinací bílé a modré, byla nyní mnohem více a častěji kontrastně oddělována od pozemského reliéfu, zachyceného sytě zelenou barvou.
Tento koncept, Lhotákem vyjádřený v obraze Zelené Irsko, se od této chvíle objevuje v jeho dílech pravidelně v různých obměnách až do počátku 70. let. Společně s prací s větší plochou se postupně přenášely do Lhotákova pojetí i nové motivy, jako třeba terče nebo stany a další typické artefakty, které dodávaly vznikajícím dílům nový náboj a dynamiku. Tyto motivy hrály dominantní roli celou další dekádu, od poloviny 70. let se Lhoták více než doposud snažil o výrazně expresivní, silně koloristický dopad.
Výstava v prostorách Galerie KODL (Národní 7) bude zdarma přístupná do 14. února 2025 každý všední den od 10.00 do 18.00. Komentované prohlídky za účasti kurátora výstavy Libora Šteffka se uskuteční ve dnech 6. a 13. 2. 2025, vždy v 16.00. Na místě budou k dostání také autorovy nejnovější monografie Kamil Lhoták – Tisíc obrazů a Kamil Lhoták – Grafika a práce na papíru. Výstava je zčásti prodejní.