březen 2025

I prošlé potraviny se dají reklamovat

(zdroj www.dtest.cz)

(zdroj www.dtest.cz)

Potraviny patří mezi nejčastěji nakupované zboží, ale reklamovány jsou jen zřídkakdy. Důvody jsou zřejmé – jde o relativně drobné částky, ztracená účtenka znamená obtíže při prokazování nákupu nebo si spotřebitelé vyhodnotí, že pomazánka s plísní nestojí za to, aby jeli zpět do obchodu a hádali se s pokladní.

Na reklamaci potravin by se nemělo rezignovat, protože je lze reklamovat stejně jako nefunkční počítač nebo rozjíždějící se zip. Vzhledem k tomu, že potraviny zpravidla vydrží kratší dobu než dvacet čtyři měsíců (typických pro záruku), jsou pravidla pro uplatňování práv z vadného plnění, tedy pro reklamace, mírně jiná než u ostatního spotřebního zboží.

Kdy je potravina vadná? Jak postupovat, pokud nechceme nad žluklým máslem nebo zapáchajícím masem jen tak mávnout rukou? Na potravinách musí být (až na pár výjimek) uvedeno buď datum použitelnosti, nebo datum minimální trvanlivosti. Uvedení data na obalu výrobku potom znamená, že do konečného data použitelnosti či minimální trvanlivosti má prodávající vůči vám povinnosti z takzvané záruky za jakost.

Pokud tedy objevíte plíseň pod víčkem u marmelády, které neuplynula doba použitelnosti, neváhejte a reklamujte. Ideálně ihned, v opačném případě získává prodejce prostor, aby se pokoušel argumentovat tím, že jste výrobek špatně skladovali. Vhodné je mít s sebou i účtenku, ale nákup můžete prokázat i prohlášením svědka či výpisem z účtu o karetní transakci, kde ovšem nemusí být dokazování tak snadné, protože na účtu bývá mnoho položek nákupu. V rámci reklamace pak můžete požadovat výměnu za jiný bezvadný kus, tedy například výměnu za jinou sklenici marmelády. Není-li výměna za bezvadný kus možná, nabízí se pak odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Kontaktovat můžete i poradenskou linku časopisu dTest – tel.: 299 149 009

www.dtest.cz