(foto: © Pražské jaro – Petra Hajská)
Poprvé festival Mou vlastí zahájí jeden z nejlepších orchestrů světa, Berlínští filharmonikové. V českém debutu je povede šéfdirigent Kirill Petrenko, velký ambasador české hudby ve světě.
V pozici hlavního hostujícího dirigenta Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia zase poprvé v Praze vystoupí Jakub Hrůša. Vůbec poprvé se uskuteční projekt SpringTEEN, festivalový den věnovaný mladému publiku a rodinám s dětmi, který 19. května ovládne všechny známé i neznámé zákruty a zahrady Anežského kláštera. Další novinkou a současně vykročením z čistě hudebních vod bude Pražské jaro Art Salon, který představí díla šesti renomovaných výtvarných umělců napříč generacemi, které festival oslovil s jedním společným zadáním – vytvořit dílo inspirované cyklem symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Neobvyklou výzvu festivalu přijali výtvarníci Milan Grygar, Petr Nikl, Ivan Pinkava, Jakub Roztočil, Ira Svobodová a Daniel Vlček.
O tom, že Rok české hudby, který letos slavíme u příležitosti 200 let od Smetanova narození, neznamená jen připomínání velkých děl minulosti, svědčí i množství premiér současných autorů a autorek, které na Pražském jaru zazní. Orchestre Philharmonique de Radio France uvede 27. května houslový koncert Svatyně, pro který se mezi Paříží a Prahou žijící skladatel Kryštof Mařatka nechal inspirovat pravěkým uměním. Závěrečný koncert v podání České filharmonie zase krom hudby Josefa Suka, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka přinese evropskou premiéru kompozice Superorganisms Miroslava Srnky. A ani to nebude vše. V Národním technickém muzeu zazní Pianofonia, nová společná kompozici Michala Rataje a Jana Trojana, která rozezní konstrukční díly klavírů. Potřetí se bude konat Prague Offspring, festivalový program věnovaný soudobé hudbě, a naposledy se role rezidenčního souboru ujme Klangforum Wien, aby uvedlo hned pět světových premiér, hudbu rezidenční skladatelky Rebeccy Saunders a před rokem zesnulé finské autorky Kaiji Saariaho.
Velkolepou tečkou za tříletou rezidencí rakouského souboru pak bude dvojí provedení monumentálního díla Georga Friedricha Haase 11 000 strun ve Foru Karlín napsaných pro 50 klavírů.
Josef Třeštík