květen 2021

Na Zbraslavi se zabydlely sochy

Jiří David, Přicházejí dny, kdy stíny jsou těžší než těla, 2020

Jiří David, Přicházejí dny, kdy stíny jsou těžší než těla, 2020

Sice jen dočasně, ale na dostatečně dlouhou dobu, aby si návštěvníci i obyvatelé mohli uvědomit, jak na ně současné umění zapůsobí. Několik pozoruhodných skulptur z dílny Davida Černého, Vojtěcha Míči a Pavla Hoška, rozmístěných ve veřejném prostoru, dotvoří tak až do února příštího roku zdejší městskou krajinu. Projekt dostal název ­Místa ’21 – Sochy pro Zbraslav a je plánován jako víceletý, pokračovat by měl díly jiných umělců.

Vojtěch Míča, Dekonstrukt – nárožní figura, cyklus Něžné prefabrikáty, 2005–2006, Městské ostrovy – lavice, 2007

Vojtěch Míča, Dekonstrukt – nárožní figura, cyklus Něžné prefabrikáty, 2005–2006, Městské ostrovy – lavice, 2007

Zbraslavské náměstí hostí dvě Míčova díla: Dekonstrukt – nárožní figuraMěstské ostrovy – lavice (2005–2006). V Městské zahradě pak najdeme dílo nazvané Buňka (2008) a před Městským domem Sloup (2014), obojí je tvorba nejmladšího z trojice umělců, Pavla Hoška. Část města Žabovřesky hostí „létajícího chodce“ – dílo Davida Černého snad symbolizující naši dobu, s názvem Přicházejí dny, kdy stíny jsou těžší než těla (2020). Černý se ve svém sochařském díle dlouhodobě věnuje dotváření veřejného prostoru.parku u Husova sboru pak najdeme ještě jedno dílo Vojtěcha Míči (v současné době vystavuje i v australském Perthu) pojmenované tak trochu alibisticky Objekt/Subjekt (2019).

Pavel Hošek, Sloup, 2008

Pavel Hošek, Sloup, 2008

Město jako galerie pod širým nebem je zejména v dnešní době dobrou možností, jak přivést umění k lidem, aniž by museli navštívit uzavřené prostory galerií. Podobné projekty jsou ale populární už dlouhou dobu a na různé sochy a skulptury v ulicích hlavního města i jiných měst jsme si už zvykli. Někdy trochu šokují, někdy si na ně v dobrém zvykneme tak, že po ukončení akce litujeme, že dílo zmizelo. Možná se za čas objeví jinde, tak jako loni před Národní galerií instalovaná Housenka raného kapitalismu Kurta Gebauera, která se nedávno objevila o kus dále na Vítězném náměstí. Na Zbraslavi se rozmístěním aktuálních uměleckých děl připojují k tomuto trendu a umocňují jím význam Zbraslavi jako místa, kde se často sochařské umění prezentuje – v nedávných letech zde byla dlouhodobě umístěna sochařská expozice Národní galerie.

Vojtěch Míča, Objekt/Subjekt, 2019

Vojtěch Míča, Objekt/Subjekt, 2019

Pavel Hošek, Buňka, 2014

Pavel Hošek, Buňka, 2014


Martina Fialková