Muzeum hlavního města Prahy nedávno otevřelo rodinnou výstavu v Zámeckém areálu Ctěnice. Je věnována ševcovskému řemeslu a obuvnictví – a také fenoménu Baťa. Firmě, která české obuvnictví proslavila v celém světě. Mezi nejzajímavější exponáty patří například dosud nevystavované ukázky obuvi pro výstavu EXPO v New Yorku 1939, které na místo určení nikdy nedoputovaly, boty z reptilie – tedy hadí kůže nebo dámské brusle „džeksny“ firmy Baťa, ale také unikátní historické audiozáznamy a videa.
Sháníte právě nové boty? Letní sandály, plátěnky nebo solidní koženou obuv? Do společnosti nebo na práci? Nebo něco speciálního? Levné či šetřit nemusíte? To se naběháte, kolik obchodů dnes budete muset navštívit nebo kolik webových stránek prozkoumat. To tenkrát stačilo zajít k Baťovi. Bylo tam všechno. A k tomu usměvavé prodavačky, skvělý servis, nabídka nejrůznějších doplňků, ale třeba i služeb čištění obuvi, pedikúry či manikúry. Kde dnes takové služby na jednom místě najdete?
Lépe dobrým ševcem, nežli špatným králem
Výstava ve Ctěnicích mapuje dějiny baťovského koncernu, který v době svého největšího rozkvětu expandoval do čtyř kontinentů a 56 zemí. Sledujeme jeho závratný vývoj od počátku provozování ševcovské živnosti ve Zlíně až po znárodnění Baťových továren v Československu v roce 1945. Výstava zároveň přibližuje i osobnosti rodiny Baťů, především Tomáše Baťu (1876–1932), který svůj úspěch postavil na levné plátěné polobotce, jejíž cena nepřevyšovala opravu kožené obuvi. Jako hlavní zakladatel firmy svůj podnik geniálně provedl všemi fázemi růstu z malé manufaktury až k moderní velkovýrobě a vzniku akciové společnosti. Ve svých závodech vyráběl obuv všeho druhu. Prezentuje ji i výstava, a to ukázkami zapůjčenými z Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně, které doplňují i ukázky dobových oděvů z pražských módních salonů.
Dělejme třeba sebenepatrnější věc, ale dělejme ji nejlépe na světě
Tomáš Baťa patřil k nejvlivnějším podnikatelům v tehdejším Československu, vedl svou firmu 38 let. Vypracoval originální motivační systém pro své zaměstnance, podporoval jejich vzdělávání i sociální potřeby, zavedl prodejní systém, pevnou cenu. Bezplatnou reklamu poskytl každému, kdo prodával jeho „baťovky“. Byl také 9 let starostou Zlína, kterému moderní bytovou i průmyslovou výstavbou vtiskl nezaměnitelnou tvář. Druhou osobností, jíž se výstava věnuje, je Jan Antonín Baťa (1898–1965), který převzal vedení firmy po tragickém pádu letadla, ve kterém jeho nevlastní bratr Tomáš zahynul. Plynule navázal na jeho činnost a podnik rozvíjel až do roku 1945, kdy byl ve své nepřítomnosti ve vlasti odsouzen k 15 letům vězení, ztrátě občanských práv a konfiskaci majetku. Od roku 1939 firmu řídil z exilu, těžištěm jeho podnikatelských aktivit se v době II. světové války stala Brazílie, kde firma Baťa rovněž zanechala nesmazatelnou stopu.
Náš zákazník – náš pán
Co vše výstava kromě osudů Baťovy rodiny a firmy postihuje? Návštěvník se seznámí s výstavbou pražského funkcionalistického Baťova paláce (1928–1929), ve své době nejmodernějšího obchodu v Československu. I způsob, jakým firma Baťa komunikovala se zákazníky, dodnes vyvolává obdiv – dosvědčí to dobové reklamní letáky a tisky, také však třeba Desatero pro vyřízení reklamace (I rozmrzelého zákazníka zdvořile uvítej; Netvař se kysele; atd.).
Prohlédneme si i dobové ševcovské nářadí, jaké stálo na počátku celého úspěchu, a můžeme si i vyzkoušet třeba ražbu dírky do kůže. Děti si mohou vytvořit leták své obuvnické firmy a vymyslet slogan pro ni, uplést si náramek z kůže – a spolu s dospělými si i zahrát hru s Baťovskou tematikou. A všichni se mohou zamyslet nad trvalou platností Baťovských sloganů, z nichž některé jsme zde využili. Na závěr už jen slovo T. G. Masaryka o Tomáši Baťovi: Učme se od nejlepších!
Baťa: boty všem! v Zámeckém areálu Ctěnice do 2. 10., úterý–neděle 10.00 až 18.00, bus 159 a 182 ze stanice Vysočanská (metro B) nebo Letňany (metro C) do zastávky Ctěnický zámek.
Martina Fialková