červenec 2024

Jako před více než stoletím - Mahlerova Symfonie č. 7 má být událostí roku

Na prostranství před Průmyslovým palácem vznikne hlediště s místy k sezení a pódium pro spojené orchestry České filharmonie a Bamberských symfoniků. (Vizualizace Dvořákova Praha)

Na prostranství před Průmyslovým palácem vznikne hlediště s místy k sezení a pódium pro spojené orchestry České filharmonie a Bamberských symfoniků. (Vizualizace Dvořákova Praha)

Připomenout atmosféru světové premiéry Symfonie č. 7 Gustava Mahlera z roku 1908 chtějí v rámci Roku české hudby Česká filharmonie, Bamberští symfonikové a dirigent Jakub Hrůša. Večerní koncert, který se bude konat 11. září pod širým nebem v areálu pražského Výstaviště, má být hudební událostí roku.

Koncert se místem konání a zúčastněnými orchestry co nejvíce přibližuje světové premiéře Symfonie č. 7 Gustava Mahlera z roku 1908. V areálu pražského Výstaviště se tehdy uskutečnila úspěšná premiéra, která byla závěrečným koncertem z cyklu uváděného v rámci Jubilejní výstavy Obchodní a živnostenské komory ve speciálně vybudované koncertní síni. Pod taktovkou samotného Gustava Mahlera symfonii provedly spojené orchestry České filharmonie a někdejšího Nového německého divadla v Praze.

Po premiéře Symfonie č. 7 v Praze následoval patnáctiminutový potlesk, provedení bylo podle dobových svědectví perfektní, byť generální zkouška dopadla o něco lépe. Přijetí tehdejšími kritiky se různilo, nicméně jeden z nich – Viktor Joss – tvrdil, že Mahler touto symfonií dosáhl „velkolepého vrcholu“. Nyní toto dílo zazní v podání České filharmonie a Bamberských symfoniků pod taktovkou dirigenta Jakuba Hrůši.

Dřevěná koncertní síň pro 1500 diváků měla výbornou akustiku. Krátce po premiéře 7. symfonie byla stržena. (Repro Dvořákova Praha)

Dřevěná koncertní síň pro 1500 diváků měla výbornou akustiku. Krátce po premiéře 7. symfonie byla stržena. (Repro Dvořákova Praha)

„Koncert bude zcela neopakovatelný, dva orchestry, které spolu nikdy nehrály, budou společně účinkovat v tomto mistrovském díle Gustava Mahlera, navíc přibližně v místě, kde se na Výstavišti konala premiéra. Všechny tyto okolnosti dávají tomuto koncertu náboj, který se jen tak nezopakuje. Sám jsem na koncert zvědavý, protože nemohu dopředu říci, jaký zvuk, jaký charakter bude mít provedení těchto spojených orchestrů,“ uvedl dirigent Hrůša s tím, že specifický je i prostor konání, protože na Výstavišti se koncerty klasické hudby běžně nekonají. „Jde tak o možnost slyšet klasiku v novém prostředí,“ zve Hrůša na nevšední zážitek.

Událost má pro něj i politický rozměr. „Očekávám, že naprosto nenásilně, beze slov a manifestací dojde k harmonickému soužití českého a německého živlu. Vnímám symboliku bratření dvou národů, které mezi sebou měly v historii spoustu pnutí a problémů, a považuji za velice důležité propojení a harmonizování, k němuž dojde pomocí hudby,“ dodal Hrůša.

Zářijový večerní koncert oslavuje Rok české hudby nejen díky českým kořenům Gustava Mahlera, ale i tím, že svou Sedmou symfonii začal komponovat právě před 120 lety, v roce 1904. Jelikož původní budova, kde se koncert před více než sto lety konal, již na Výstavišti nestojí, skladba zazní pod širým nebem.

www.dvorakovapraha.cz