Labská krajina, olej na plátně (ČS, pobočka Kolín, foto O. Palán)
Václav Radimský (1867–1946), pocházel ze staré mlynářské rodiny, které patřil mlýn v Kolíně Zálabí. Byl klukem od vody a řeky ho provázely celý jeho život. Na začátku Labe, pak ve Francii Seina a po návratu do Čech opět Labe.
Dlouhých 28 let žil ve Francii, kam přijel roku 1888 po krátkých studiích na Akademii ve Vídni a v Mnichově. Zamířil pochopitelně do Paříže, kde se ho ujala malířka Zdenka Braunerová a uvedla ho do umělecké společnosti mezi francouzské kolegy. Václav Radimský se připojil k tzv. skupině Barbizonských a mezi nimi našel nejen svůj styl, ale i přátelství s Claudem Monetem. Jeho přístup k malbě mu konvenoval nejvíce. Spříznění bylo natolik silné, že se roku 1895 přestěhoval do starého mlýna La Bergamotte ve vesničce Le Goulet, v těsné blízkosti Giverny, kde Monet žil.
Václav Radimský upoutal pozornost hned na počátku své francouzské kariéry. Na pařížském salonu v roce 1894 získal ocenění jako nejmladší malíř. Na výstavě v Rouen roku 1895 již získal zlatou medaili a tou byl také oceněn na Světové výstavě v Paříži v roce 1900.
O rok dříve, 1899 se poprvé představil v Praze v Topičově salonu. Tehdejší výtvarný kritik K. B. Mádl jeho práci sledoval, a tak mohl o jeho malbě napsat, jak se během let proměnila. Jak se v Normandii dostala do jeho obrazů jasná barva a světlo a změnila se v čistě impresionistickou. Tmavé odstíny lesů u Barbizonu se proměnily ve valéry zelené, modré a žluté z Le Goulet.
Zámecká zahrada
Do jeho života ve Francii však tvrdě zasáhla 1. světová válka. Náhle se stal příslušníkem nepřátelské země. Francouzi ho po vypuknutí války zatkli a uvěznili. Řada přátel a významných osobností se za něj však zaručila, a tak prožil válku doma v Le Goulet pod policejním dohledem.
Po jejím skončení se rozhodl vrátit zpět do Čech. Usadil se v blízkosti Kolína v Pašince a žil tam až do konce života v roce 1946.
Jeho malba byla velice oblíbená, a tak se Radimského obrazy nacházejí v soukromém vlastnictví i ve veřejných sbírkách a v institucích jako je Česká spořitelna. Zde je výstava z jeho tvorby přístupná až do 31. 8.
Galerie České spořitelny, Rytířská 29, otevřeno denně 10.00–17.00, vstup volný.
PhDr. Duňa Panenková, Galerie ČS