Interiér vodárny v Podolí
DOTAZ: V posledním vyúčtování vodného jsem měla téměř dvakrát vyšší spotřebu než v loňském roce. Mám podezření, že můj vodoměr neměří správně. Jak mohu tuto situaci řešit?
ODPOVĚĎ: Odběratel má právo požádat provozovatele vodovodu o přezkoušení vodoměru. Na základě písemné žádosti musí být tato zkouška provedena do 30 dnů od jejího podání. Pokud bude vodoměr měřit mimo povolenou odchylku, náklady na přezkoušení půjdou za provozovatelem vodovodu. Měřil-li vodoměr správně, náklady na zkoušku hradí odběratel. V případě vadnosti vodoměru by se pak množství odběru vody stanovilo podle skutečného odběru vody v předchozím období.
DOTAZ: Nedávno jsem reklamoval videoprojektor, který jsem zakoupil přibližně před rokem a půl. Prodejce však mou reklamaci zamítl s tvrzením, že na poškozenou část poskytuje záruku v trvání pouze jednoho roku. Jenže to mi nebylo nikdy předtím sděleno, jinak bych si projektor koupil jinde. Může prodejce reklamaci takto zamítnout?
ODPOVĚĎ: Prodejce nesmí jednostranně omezit práva spotřebitele z vadného plnění. Podle občanského zákoníku se k ujednáním odchylujícím se od ustanovení zákona stanovených k ochraně spotřebitele vůbec nepřihlíží. Můžete tedy uplatnit právo z vady, která se na věci vyskytla po dobu 24 měsíců od jejího převzetí. Smluvní omezení záruky je totiž zakázané.
Kontaktovat můžete i poradenskou linku časopisu dTest – tel.: 299 149 009