březen

Spotřebitelská poradna

DOTAZ: Objednal jsem si mobilní telefon z internetového obchodu, u něhož bylo uvedeno, že jej mají skladem. Následně mi prodejce oznámil, že je telefon u původního dodavatele vyprodaný. Prý mám dvě možnosti. Buď mohu objednávku stornovat, nebo si připlatit, aby e-shop mohl telefon získat od jiného, dražšího dodavatele. Telefon je nadále prodáván, byť za vyšší cenu a patrně od jiného dodavatele. Má e-shop na podobné jednání právo?

ODPOVĚĎ: Návrh dodat zboží nebo poskytnout službu za určenou cenu učiněný při podnikatelské činnosti na internetu je nabídkou. Souhlasil jste s ní a došlo k uzavření smlouvy. Prodejce je touto smlouvou zavázán. Nemůže se rozhodnout, že vám telefon nedodá nebo že ho doručí po zaplacení vyšší ceny. Nemůže podle občanského zákoníku ani namítat následnou nemožnost plnění, kterou se myslí námitka nemožnosti dodání. Prodejce vám totiž může telefon obstarat jiným způsobem, byť pro něj za méně výhodných podmínek. Nepomůže mu ani dovolání se na výhradu vyčerpání zásob. Když jste odesílal objednávku, u zboží bylo uvedeno skladem. Tím prodejce dává najevo, že se potenciální kupující nemusí obávat uplatnění výše zmíněné výhrady. O to více, že telefon nadále prodává. Trvejte na doručení telefonu za původní cenu.

Kontaktovat můžete i poradenskou linku časopisu dTest – tel.: 299 149 009