Národní technické muzeum vzdává novou výstavou hold jejich celoživotnímu sběrateli Emilu Příhodovi, z jehož rozsáhlé kolekce automobily pocházejí. V Dopravní hale jich mohou návštěvníci nově obdivovat osm, celkem však muzeum nově získalo 15 automobilů značky Praga, které tvoří páteřní část této jedinečné sbírky.
Nyní je tedy v NTM možno obdivovat proslulou elegantní Pragu Piccolo, luxusní Pragu Grand, vůz Mignon přestavěný na pohřební vůz i nejdražší Pragu Golden. Národní technické muzeum díky uvolněným prostředkům z Ministerstva kultury do své stávající sbírky vozidel Praga dokoupilo ty typy pragovek, které dosud nemělo, takže jsou zde k vidění například i sanitní vůz či pivovarnický nákladní vůz značky Praga. Vystaven je i zapůjčený první vůz Příhodovy sbírky Praga Aero, díky němuž začala unikátní sbírka vznikat. Emil Příhoda, dnes zvaný Pan Praga, pak během dalších let dokázal vytvořit nejen rozsáhlou kolekci těchto ceněných veteránů, ale i vzácné technické dokumentace k nim a dalších produktů značky Praga a příslušenství, které k pragovkám patřilo. Jeho sbírka více než sedmdesáti vozů měla zázemí v muzeu ve Zbuzanech u Prahy. V posledních několika letech ji však provázely peripetie nuceného stěhování a také předčasné úmrtí předpokládaného dědice, a tím i rozdělení sbírky do různých institucí. Žádoucí by podle muzejních odborníků bylo její opětovné scelení v budoucnu a zachování tohoto kulturního dědictví.
Automobilka Praga (původně Pražská továrna na automobily) patřila k rodinnému stříbru předválečného Československa. Malé továrně v Libni, založené už v dobách C. K. Rakousko-uherského mocnářství (1907), se po vzniku nové republiky začalo výborně dařit. Měla velmi schopné vedení, konstruktéry i obchodní strategii a těžila z technického umu lidí z pražského průmyslového předměstí. Díky rychlému rozvoji Československa a zvyšování životní úrovně stále stoupala poptávka po osobních automobilech, které by odpovídaly požadavkům různých vrstev společnosti, ale i po autokarech či nákladních automobilech a jiných užitkových vozidlech. V druhé polovině dvacátých let Praga svými vozy předčila veškerou domácí, ale i zahraniční konkurenci. Automobilka Praga byla vlajkovou lodí prvorepublikového automobilového průmyslu.
Pokud by návštěva nové expozice Pragovek v Národním technickém muzeu vyvolala další zájem o příběh značky Praga, pak je tu i román Miloše Urbana Praga Piccolo. Je sice fiktivním příběhem a jeho hrdiny jsou smyšlené postavy, ale je založen na přesných faktech a dobových souvislostech. Strhující vyprávění nás přenese přímo do centra dění v libeňském závodě Praga a zároveň do dětských let hlavního hrdiny během 1. světové války do „zlatých dvacátých“ minulého století i za ně. Do tehdejší Libně, Vysočan, Karlína či na Barrandovské terasy – a nejen to. S vypravěčem – nyní již úspěšným konstruktérem, synem jednoho z majitelů firmy, prožijeme i slavný automobilový závod Zbraslav-Jíloviště, splujeme divoké Svatojánské proudy, v pragovce Piccolo projedeme celým Československem – až do válečného Londýna, kde příběh, v jehož centru stojí fenomén značky Praga, končí. Můžete to ale udělat i naopak. Nejprve přečíst knihu a pak se jít na všechny ty Pragovky podívat do muzea.
Národní technické muzeum – výstava potrvá do 1. března 2026
Martina Fialková