listopad

Spotřebitelská poradna

DOTAZ: Včera mi přišel e-mail, ve kterém stojí, že byl můj účet napaden softwarem RAT. Vyhrožují mi zveřejněním citlivých záznamů z webové kamery. Když zašlu výkupné 250 dolarů ve virtuální měně Bitcoin, získaná data prý odstraní. Jinak kamerové záznamy pošlou všem mým kontaktům. Co mám dělat? Nevím, jak se platí ve virtuální měně.

ODPOVĚĎ: Jde o podvodný e-mail, před kterým varovaly Policie ČR i Národní ústav pro kybernetickou a informační bezpečnost. Šíří se po celém světě. Odesílatelé zpráv ve skutečnosti žádnými citlivými údaji nedisponují. Podobné zprávy doporučujeme ignorovat nebo označovat jako spam. V žádném případě nezasílejte peníze na účet.

DOTAZ: Objednala jsem si v e-shopu zboží, které jsem uhradila kartou. Od společnosti nepřišlo žádné potvrzení, že platbu obdržela. Po pár dnech jsem poslala e-mail s dotazem, jak to vypadá s doručením zboží, ale nikdo nereagoval. Týden na to jsem poslala znovu e-mail s prosbou o doručení, ale do dnešního dne žádná reakce. Můžete mi prosím poradit jak dále postupovat? O zboží už zájem nemám.

ODPOVĚĎ: Prodávající musí dodat zboží ve lhůtě, kterou deklaruje v obchodních podmínkách. Chybí-li taková informace, můžete požadovat dodání ihned. Jestliže prodejce na vaše výzvy nereaguje, ocitá se v prodlení. Můžete proto odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Pokud jste platební transakci provedla platební kartou a prodejce peníze nevrátí, můžete využít takzvaný chargeback. Služba funguje tak, že oslovíte banku, která platební transakci provedla. Prokážete jí, že vám zboží nebylo dodáno. Banka na základě toho finanční prostředky zašle zpět sama. Avšak ne všechny banky tuto službu nabízejí, proto je třeba si ověřit, jestli vaše banka službu poskytuje.

Kontaktovat můžete i poradenskou linku časopisu dTest – tel.: 299 149 009