Toyen, Na zámku La Coste, 1943, NGP
V Národní galerii byla již v dubnu nainstalována a virtuálně zahájena velká výstava umělkyně, jejímž obrazům nemusíme rozumět, a přesto nás nenechají klidnými. Stále trochu záhadná Toyen (1902–1980, vlastním jménem Marie Čermínová) originalitou svého díla i celé své osobnosti poutá pozornost už několik desetiletí. Stala se nejvýraznější českou malířkou 20. století i v mezinárodním kontextu. Svobodným vyjádřením i životem umělkyně, rebelky i samaritánky zároveň je postavou hodnou pozornosti i pro další generace. Výstava nabízí ukázky ze všech témat, kterým se Toyen v Česku i v Paříži, kde od roku 1947 žila, ve své tvorbě věnovala. Témata poezie, přírody, erotiky, alchymie, snu, dne a noci se prolínají celou její tvorbou. Jsou tu zastoupena i všechna období tvorby: první krajiny, díla z období artificialismu, kterému se věnovala s Jindřichem Štyrským, až po její nejvýraznější období, kdy ve Francii vznikly zásadní surrealistické malby, a stala se součástí surrealistické skupiny. Kromě řady zásadních pláten výstava zahrne i kresby a koláže nebo ilustrační tvorbu Toyen. Doplní ji i tvorba spřátelených umělců, malířů i básníků: Jindřicha Štyrského, Jindřicha Heislera, André Bretona, Benjamina Pereta a dalších. Díla jsou zapůjčena z českých a evropských muzeí i soukromých sbírek. Do doby, než bude výstava otevřena návštěvníkům, se lze na webu Národní galerie účastnit on-line přenosů. Národní galerie ve spolupráci s řadou zahraničních institucí tímto výstavním projektem přispívá k dalšímu zhodnocení průkopnického díla Toyen v mezinárodním kontextu.
Ve Valdštejnské jízdárně výstava trvá do 15. srpna a k ní vychází bohatý katalog.
Biografický román Mileny Štráfeldové s názvem To je on – O té, co si říkala Toyen v těchto dnech vyšel v nakladatelství Euromedia.
Martina Fialková