březen 2022

Průkopník české aviatiky Jan Kašpar

 Jan Kašpar (Východočeské muzeum v Pardubicích)

Jan Kašpar (Východočeské muzeum v Pardubicích)

Jeli jste někdy z Prahy do Pardubic? Nebo naopak? Autem tam zcela jistě za hodinu budete, vlakem také. Letadlem se tam snad ani nelétá. Sotva byste vzlétli, už zase přistáváte. Navzdory tomu má úvodní otázka svůj vlastní význam. Druhého března si totiž připomínáme výročí úmrtí Jana Kašpara, což byl náš slavný pilot průzkumník. A jeho první opravdový let byl právě z Pardubic do Prahy. Trval necelé dvě hodiny. To dnes doletíme až do Paříže, kdo by létal do Pardubic?

Nicméně, prvenství to bylo. A slavné. Pardubice samozřejmě svoje letiště mají i dnes a Jan Kašpar si zaslouží důstojné připomenutí. Tento pionýr v oblasti dálkových letů se o aviatiku zajímal od dětství. Jeho tatínek provozoval známý hotel Veselka, který je známý mnohem víc z doby protifašistického odboje, kdy se tam scházeli členové odboje, včetně Josefa Valčíka z výsadku Silver A. Ale o tom se ve dvacátých letech nikomu nezdálo ani v nejdivočejších snech. Naopak. Žila se akční doba, plná energie, objevů a objevných vynálezů. Všichni fandili technice a pokroku. Hodně tomu přál i tatínek Kašpar. A stejně tak zvídavý student Honzík Kašparů, který měl ve svém otci obrovského podporovatele.

Jan Kašpar byl technicky nadaný, zajímal se o vše, co se mechanicky hýbe, už od dětství. Měl nápady, byl kreativní. Všechno dokázal opravit, zprovoznit. A také studoval technické obory. S absolutní podporou rodiny to šlo celkem dobře. Bavil ho automobilový sport, kterému se také chvíli věnoval. Aktivně a úspěšně. Nějakou dobu také se svým bratrancem Evženem Čihákem. Po čase se v nedobrém rozešli, a tak Jan musel závodit a posléze i podnikat sám. Mezi auty mu to šlo, bavilo ho to, ale pořád hledal nové výzvy.

Nakonec proto zběhl k moderní aviatice, která se tehdy bouřlivě rozvíjela. Letadla ho fascinovala. Nakonec je sám konstruoval i provozoval. V Pardubicích předváděl své výsledky na ukázkových letech, se kterými pak vystupoval i v mnoha dalších českých městech.

Svůj nejslavnější let uskutečnil mezi Pardubicemi a Velkou Chuchlí v květnu v roce 1911. Trval asi 92 minut a byla to velká sláva. Sobotní ráno mu přineslo obdiv i uznání. Letadlo, ve kterém svůj přelet uskutečnil, lze dodnes vidět v Národním technickém muzeu na Letné. My bychom se dnes asi báli v něm letět, tak ho jen uctivě obdivujeme.

Pak bylo ještě několik úspěšných letů, jednou se i zřítil, ale nevzdal to. Jeho rozlet zastavila první světová válka, po které se již ke svému podnikání nevrátil. Ztratil motivaci k další činnosti.

A aby toho nebylo dost, tak se zadlužil a nakonec umírá v chudobě. Jeho smrt asi uspíšila vleklá psychická nemoc, která ho trápila delší dobu. On vlastně spáchal sebevraždu otravou benzinovými výpary. Neměl to tedy vůbec snadné, což často bohužel průkopníci nemají. A tak si připomeňme den jeho úmrtí, 2. 3. 1927.

Byl to hrdý a energický průkopník českého letectví. A letěl z Pardubic do Prahy, což je dobrá zpráva nejvíce pro milovníky perníku a dostihů, ale ve finále pro všechny, co rádi cestují vzduchem a milují letadla a vše kolem nich.

JN