Přední česká fotografka Alžběta Jungrová několikrát dobyla domácí Czech Press Photo. Má za sebou i řadu zahraničních úspěchů. Všechny znamenaly tvrdou práci. Původně se věnovala reportážní fotografii pro největší domácí deníky, pohybovala se často v různých nebezpečných oblastech po celém světě.
Nyní preferuje volnou tvorbu a pracuje také na zakázku v komerční fotografii. Za svůj cyklus z Bangladéše, kde fotila v barmském uprchlickém táboře, získala cenu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky. Současnou tvorbu vystavuje v galerii Trafo v Pražské tržnici. Výstava Exit představuje šest fotografických cyklů Alžběty Jungrové vzniklých v posledních pěti letech – všechny jsou zaměřené na ženy.
Samotné okolí a prostředí galerie Trafo, která byla přemístěna ze svého původního působiště právě do Pražské tržnice, vyvolá v návštěvnících první efekt. Zvědavost, co v tomto prostoru cihlových hal, naplněných výpěstky zemědělců nebo zbožím největšího prodejce elektroniky, ještě najde. Hle, je tu i místo pro umění, a to nejen prostory výstavní, ale i ateliéry pro jeho samotný vznik, uměleckou tvorbu. V interiéru jedné z hal, přetvořeném na moderní výstavní prostor, se ocitáme hned v několika nekonečných ženských světech. Jungrová často s fotografií pracuje dále, a tak tu kromě prosté fotografie nacházíme také velkoformátové snímky doplněné dalšími umělci malbou, fotografickou koláž nebo video.
Hlavním tématem výstavy je žena, viděna je však z mnoha různých úhlů. Jako bytost stvořená k lásce, ale skrze ni také využívaná, opouštěná. Je tu žena jako tichý výkřik i jako bytost existující často jen sama pro sebe, ve své mysli i v těle pohroužená. To jsou fotografie v úvodu výstavy, cyklus In the Mood for love. Na dalších, na jejichž dotvoření malbou autorka spolupracovala s výtvarníkem Martinem Krajcem, nacházíme podivuhodný svět, jehož součástí je ženské tělo, svět fantazie a vzrušujících otázek. Podobné je to s obrazy, vzniklými ze spolupráce Jungrové s výtvarníkem Jakubem Janovským nebo Michalem Škapou. „Vše jsme vždy vymýšleli společně, a právě tu možnost kooperace a konfrontace s jiným umělcem považuji za skvělou. Každý používá jiné techniky, jinak nad věcí uvažuje a posouvá dílo,“ říká Jungrová. Prostou dokumentární fotografii zvolila pro cyklus Vězeňkyně, který vznikl v ženské věznici ve Světlé nad Sázavou a je pohledem na život žen za mřížemi, na to, že některé cesty vedou až sem. Vystavené fotografie jsou součástí rozsáhlého projektu příběhů, který bude mít knižní podobu.
Barevně nejvýraznější je cyklus Burleska, který vzniká již několik let, po něž Alžběta Jungrová fotí fenomén, který u nás znovu uvedl v život David Jahn. Představení pražské Burlesky navazuje na předválečné evropské tradice šantánů, v nichž tanečnice a striptérky hledají, nacházejí a rozdávají svoji ženskost, suverenitu i sebedůvěru. Jungrová v cyklu, uspořádaném na stěně galerie do velké barvité mozaiky, zpracovala vývoj znovuobnovené tajemnosti burlesky a jejích protagonistek. Sledovala vzestup od vystupování ve velmi skromných podmínkách v zakouřených barech až po představení na jevištích velkých divadel s velkolepou výpravou.
Alžběta Jungrová je pravnučkou spisovatele a žurnalisty Ferdinanda Peroutky. Možná to s sebou geneticky nese schopnost nahlédnout pod povrch věcí – nebo spíše pod povrch vnějších efektů lidského bytí. A to dělá autorka i ve své nynější výstavě.
Výstavu Exit hostí do 1. 3. Trafo Gallery.
Maf