OTÁZKA: Vypravili jsme se s manželem na výlet do Rakouska. Manžel si v jednom obchodě koupil boty. Ty jsou však vadné a rád by je reklamoval. Chtěla bych se vás zeptat, jaké máme možnosti a jak můžeme při reklamaci zboží zakoupeného v jiném členském státě EU postupovat.
ODPOVĚĎ: Podle evropské legislativy má spotřebitel v celé Evropské unii právo reklamovat zboží u obchodníka, který mu jej prodal. Každý spotřebitel má totiž právo, aby jím zakoupené zboží odpovídalo kupní smlouvě. To znamená, že zboží by mělo být bez vad. V členských státech je zavedena též jednotná základní úroveň ochrany. Co se týče lhůty, tak ve většině zemí EU je stanoveno, že reklamace má být vyřízena v přiměřené době. Tento pojem je vykládán většinou jako lhůta mezi čtyřmi až šesti týdny. V případě komplikací můžete kontaktovat Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, které poskytuje spotřebitelům informace o jejich právech na jednotném evropském trhu.
OTÁZKA: Zakoupila jsem v e-shopu dámský župan, který mi přišel bez pásku. E-shop nabízí výměnu nebo vrácení zboží pouze odesláním přes PPL Parcelshop. Nejbližší mám ale čtyřicet kilometrů. S obchodem se nelze domluvit. Kvůli jeho chybě nemohu jet takový kus cesty, abych vrátila zboží, protože poštou ho nemohu poslat. Jak situaci vyřešit?
ODPOVĚĎ: Zboží můžete vrátit jakýmkoliv způsobem, tedy například s využitím poštovní přepravy. Informaci, kam zboží zaslat, naleznete v obchodních podmínkách e-shopu. Případně si najděte sídlo prodejce ve veřejně přístupném obchodním rejstříku. V případě PPL Parcelshopů některé e-shopy pouze nadstandardně nabízejí, že je zaslání zboží zpět bezplatné. Podle občanského zákoníku nesete náklady na vrácení zboží vy, když odstupujete od smlouvy bez udání důvodu ve 14denní lhůtě. Pro spoustu zákazníků tudíž může být nabídka e-shopu lákavá. Pokud vám nepřišlo zboží kompletní, je vhodnější produkt reklamovat. Potom platí, že při uznané reklamaci musí prodejce uhradit i účelně vynaložené náklady na její uplatnění jako například poštovné.
Kontaktovat můžete i poradenskou linku časopisu dTest – tel.: 299 149 009