DOTAZ: Zakoupil jsem si v obchodě zahradní sekačku. Jen co jsem ji přivezl domů, zjistil jsem, že nefunguje. Zavezl jsem ji proto prodejci a požadoval vrácení peněz. Jaké bylo moje překvapení, když mi prodejce řekl, že nemám na odstoupení od smlouvy nárok. Sekačku mi prý opraví, na což můžu čekat až 30 dní. Myslel jsem si, že prvních šest měsíců od koupě mám nárok ihned odstoupit od smlouvy. Jak to tedy je?
ODPOVĚĎ: Prvních šest měsíců od koupě má spotřebitel výhodnější postavení. Občanský zákoník říká, že pokud vady zboží reklamujete v tomto období, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Opak musí prokázat prodejce, pokud by chtěl vaši reklamaci zamítnout. Jako spotřebitel jste ve výhodnější důkazní pozici. Nic to však nemění na tom, že délka reklamačního řízení je až 30 dní a že oprava je primárním nárokem při reklamaci. Nárok na odstoupení od smlouvy vám automaticky nevznikne jenom proto, že reklamujete zboží v prvních šesti měsících.
DOTAZ: Koupila jsem balení rýže o hmotnosti jednoho kilogramu. Když jsem ho dala na váhu, zjistila jsem, že i s obalem váží pouze 985 gramů. Je to v pořádku? Nejde o klamání zákazníka?
ODPOVĚĎ: Pro některé potraviny jsou vyhláškami stanoveny přípustné záporné hmotnostní odchylky, které se liší podle druhu potraviny a velikosti balení. Pro balení rýže o hmotnosti jednoho kilogramu je tato odchylka 30 gramů, obsah sáčku by měl tedy vážit alespoň 970 gramů. Pokud tuto hranici splňuje, je tato odchylka přípustná a nejde o klamání zákazníka.
Kontaktovat můžete i poradenskou linku časopisu dTest – tel.: 299 149 009